Wybierając bramę do garażu, warto rozważyć zakup jej segmentowej wersji. Jak jest ona zbudowana, jak powinien przebiegać jej montaż i jakie są jej główne zalety? Odpowiedź – poniżej.
Budowa bramy segmentowej
Segmentowa brama garażowa (nazywana również sekcyjną) składa się z paneli wykonanych ze stalowej blachy pokrytej warstwą farby (przeważnie proszkowej) i polakierowanej. Wysokość segmentów wynosi przeważnie około 50 centymetrów. Taka brama otwierać może się na kilka różnych sposobów. Do wyboru mamy modele otwierane do góry i chowane pod sufitem oraz takie, które otwierają się na bok i przesuwają na ścianę. Najcześciej do czynienia mamy z ocieplonymi bramami segmentowymi, które wypełnione są poliuretanową pianką. Wybierając taki produkt, pod uwagę wziąć należy również ilość paneli. Jako że są one połączone ze sobą w sposób ruchomym, powinny być w stanie swobodnie się przesuwać, a ich skrzydło – zginać w czasie otwierania oraz zmykania. Im mniej paneli, tym mniejsza ilość mostków termicznych na ich połączenia. Na rynku przeważnie spotkać można się z modelami wyposażonymi w 4 panele. Ich górne oraz dolne krawędzie ukształtowane są w taki sposób, aby stykały się ze sobą lub zazębiały w sobie. Najbardziej praktyczne są bramy z dużymi wyprofilowaniami typu wypust – spust. Umieszczając w nich uszczelki oraz specjalne nakładki, zyskamy gwarancję skutecznej izolacji.
Miejsce montażu i sposób otwierania
Bramy segmentowe montuje się po wewnętrznej stronie otworu wjazdowego do garażu. Wokół niego mocowane są prowadnice, po których porusza się skrzydło. Aby móc zamontować tego typu bramę, dysponować należy co najmniej 10 centymetrami przestrzeni nad otworem wjazdowym i po 10 centymetrów po bokach otworu. Brama segmentowa nie wymaga wolnej przestrzeni przed garażem. Bez przeszkód zamontować można ją nawet w tych, do których wjazd znajduje się w linii ogrodzenia. Takie bramy otwierają się w linii prostej do góry. Segmenty unoszonego skrzydła są podciągane na linkach, a następnie przesuwają się na rolkach i chowają pod sufitem. Aby móc zamontować bramę segmentową, na suficie nie powinna znajdować się żadna instalacja i nie powinien on być zabudowany w strefie około 3 metrów od wjazdu.
Główne zalety bram segmentowych
Bramy segmentowe od wielu lat cieszą się niesłabnącą popularnością na rynku. Trudno się temu dziwić – posiadają one cały szereg zalet. Zalicza się do nich między innymi wygodę otwierania. Związane jest to z faktem, iż taka brama nie wychyla się na podjazd, a co za tym idzie – na wjeździe do garażu nie musi znajdować się wolna przestrzeń. Każda brama tego typu wyposażona jest w praktyczny, dopasowany do parametrów danego modelu, objęty gwarancją napęd. Nadaje się ona do otworów o dowolnym kształcie. Wynika to z tego, że montuje się ją we wnętrzu garażu. W przypadku takiej bramy istnieje możliwość wyboru wariantu jej ocieplenia. Do wyboru jest tu kilka wersji grubości; zaopatrzyć można się także w bramę pozbawioną tego elementu.